سال ها پیش, در اتاق هتلی بودم که خانم پیشخدمتی آمد و محلول شوینده ای را روی تمام سطوح اسپری کرد و رفت, متوجه شدم روشی که تا به حال برای نظافت منزل داشتم کاملاً اشتباه بوده

سال ها پیش، در اتاق هتلی بودم که خانم پیشخدمتی آمد و محلول شوینده ای را روی تمام سطوح اسپری کرد و رفت، متوجه شدم روشی که تا به حال برای نظافت منزل داشتم کاملاً اشتباه بوده.

همان طور که داشتم به این می اندیشیدم که حتماً او اینجا را فراموش کرده، او بازگشت و با یک دستمال نازک و خشک در کمتر از دو دقیقه همه جا را دستمال کشید و برق انداخت. صراحتاً تا به حال هرگز چنین شوینده ای ندیده بودم که بتواند به راحتی همه کارها را انجام دهد. بنابراین از او درمورد پاک کننده ای که استفاده کرده بود سؤال کردم.

پاک کننده های حرفه ای رموز فوق العاده ای برای انجام کارها دارند. ما برای آگاهی خود سه جنبه مثبت این شوینده ها جویا شده ایم.

● تغییر استراتژی

بزرگترین اشتباهی که همه به آن مرتکب می شوند، نظافت اتاق به اتاق است که به آن «نظافت ناحیه ای» می گویند. این روش روند بسیار کندی دارد! لیسا رومیرو، صاحب شرکت تنها دوستدار پاکیزگی نوین در فورت کالینز کلورادو، می گوید: «شما هم می توانید در عرض چهار ساعت فقط آشپزخانه را تمیز کنید و هم می توانید کل خانه را در این چهار ساعت تمیز کنید. بیشتر افراد همه تمرکز خود را فقط روی یک مکان می گذارند، مثلاً همه انرژی خود را برای تمیز کردن پیشخوان ها می گذارند و اصلاً وقتی برای تمیز کردن اجاق گاز نمی ماند چه برسد به یک اتاق دیگر. در واقعیت نظافت را باید درحالی انجام دهید که تمامی وسایل را از جای خود برداشته و تمیز کنید و سپس آنها را در جای خود قرار دهید. این روش کارها را سریع و مؤثر می کند.» بیشتر جنبه های مثبت این کار به خاطر «عمل نظافت» است. ابتدا یک کار مانند گردگیری کل خانه را به پایان برسانید و بعد کار بعدی را آغاز کنید. رونالد پین، صاحب شرکت سرویس های نظافتی آر-زد-جی در پلانوی تگزاس، می گوید: «با این شیوه کمی بیشتر راه می روید که ورزش خوبی برای شما می باشد. من متوجه شده ام که این روش بسیار سریعتر است زیرا شما را بیشتر به تحرک وامی دارد.»

ما به شما پیشنهاد می کنیم که این هفت مرحله را دنبال کنید زیرا اگر تازه کار هم باشید، می توانید تمام خانه خود را در ظرف چهار ساعت برق بیندازید و وقتی کمی حرفه ای شدید شاید دیگر دو ساعت و نیم هم برای این کارها کافی باشد.

نقطه شروع: حمام و سرویس های بهداشتی

رومیرو می گوید: «من همیشه کارم را از این مکان شروع می کنم چون آنجا محل خوبی برای قرار دادن ملزومات کار است.»

● نقشه حمله: از بالا به پایین، از چپ به راست

برای شروع هر کاری، ابتدا از بالاترین نقطه اتاق شروع کنید یعنی مثلاً برای گردگیری از قفسه های بالایی شروع کنید و در اتاق از سمت چپ به راست نظافت را انجام دهید. با این روش هیچ کاری از قلم نمی افتد و شما گرد و غبار را از قفسه های بالایی که تمیز کردید به پایین منتقل خواهید کرد.

مرحله اول: گردگیری

گردگیری هر اتاق، شامل روی همه وسایل و مبلمان، قسمت زیرین قفسه ها، دستگیره ها، همینطور قاب های عکس، صفحه تلویزیون و مجسمه ها و وسایل تزیینی می باشد. رومیرو در این مورد می گوید: «وقتی گردگیری با دستمال خشک امکانپذیر باشد، بهتر است با این روش نظافت کنیم. چون خیس کردن برخی وسایل کار را مشکل می کند. برای تمیز کردن اثر انگشت، از یک دستمال میکروفایبر مرطوب شده با آب گرم استفاده کنید. نکته: به قسمت های بالایی توجه کنید. رومیرو می گوید: «کسی به گردو خاکی که روی قسمت بالایی اثاثیه نشسته است، توجه نمی کند. دقیقاً آنجا جایی است که بیشترین گروغبار جمع می شود و از آنجا روی زمین منتقل می شود.»

مرحله دوم: اثاثیه پارچه ای

روتختی ها را برادرید و ملحفه های تمیز بکشید. بالش ها و رویه اثاثیه و مبلمان را مرتب کنید. با لوله جاروبرقی سطوح مبلمان را جارو بکشید.

مرحله سوم: آینه ها و شیشه ها

تمامی آینه ها و شیشه های منزل را دستمال بکشید. نکته: از یک دستمال نمدار و یک دستمال خشک میکروفایبری استفاده کنید تا جای دستمال و لکه باقی نماند.

مرحله چهارم: نظافت سطوح

همه سطوح و پیشخوان ها و میزهای خانه را دستمال کشیده و در صورت نیاز آنها را ضدعفونی کنید. نکته: مطمئن شوید که همه جاهایی که با دست و انگشتان تماس دارند مانند دستگیره درب ها، کلیدهای برق، کنترل لوازم صوتی تصویری و تلفن را تمیز کرده اید. پین می گوید: «این مکان ها جاهایی هستند که بیشتر اوقات فراموش می شوند درصورتی که منبع میکروب ها هستند.»

مرحله پنجم: آشپزخانه و حمام و سرویس های بهداشتی

برروی وان حمام، سینک دستشوئی و توالت شوینده مناسب را اسپری کنید و چند دقیقه بعد برگردید و آن را تمیز کنید. سپس به آشپزخانه بروید و درون مایکرویو، کابینت ها و درب وسایل آشپزخانه را با دستمالی مناسب خوب تمیز کنید.

مرحله ششم: تی کشیدن

کف حمام، آشپزخانه و دیگر قسمت های کف که نیاز به تی کشیدن دارند را تی بکشید یا با دستمال تمیز کنید. نکته: رومرو در این باره می گوید: «من همیشه کف حمام و دستشویی را با یک دستمال میکروفایبری و پاک کننده با دست دستمال می کشم تا مطمئن شوم همه گوشه و کنارها، حتی پشت توالت های فرنگی تمیز و صد درصد ضدعفونی شده اند.»

مرحله هفتم: جارو کشیدن

رومیرو بیان کرد: «من جارو کردن از دم اتاق خواب ها به قسمت بیرونی، پله ها از بالا به پایین شروع می کنم و بعد بیرون خانه را تمیز می کنم.» نکته: لازم نیست برای جارو کشیدن خودتان را اذیت کنید و سانت به سانت را با دقت جارو کنید.

● بازدید از وسایل نظافت

هیچ نظافتچی حرفه ای دوست ندارد در میان انبوهی از محصولات پاک کننده قرار بگیرد. به همین خاطر ما این پنج مورد ضروری را به شما معرفی می کنیم.

۱- دستمال های میکروفایبری: در صورت نیاز از نوع قابل شست وشوی آن استفاده کنید. رومیرو می گوید: «از وقتی از این دستمال ها استفاده می کنم، هزاران دلار در مصرف دستمال کاغذی و شیشه پاکن صرفه جویی کرده ام.» یادتان باشد دستمال های با کیفیتی بخرید که در فروشگاه ها در قسمت وسایل مخصوص نظافت وجود دارند و هرگز آنها را با ماشین لباسشویی های خشک کن یا مایع نرم کننده نشویید. نکته: برای گردگیری قبل از استفاده از محصولات پاک کننده حتما یک بار محل مورد نظرتان با یک دستمال میکروفایبری که با آب گرم خیس شده تمیز کنید. به گفته رومیرو «این عمل کارتان را بسیار راحت تر می کند.»

۲- «تی» میکروفایبری: این «تی ها» با این که کمی گران هستند، اما ازتی های معمولی ای که هر چند وقت یک بار باید آنها را دور بیندازید بسیار مفیدتر و باصرفه ترند. نکته: این تی ها برای گردگیری جاهای بلندی که دستتان به آن نمی رسد و گوشه دیوارها بسیار مناسبند.

۳- جاروهای نایلنی مو زبر: به گفته پین «این جاروها آب را به درو دیوار نمی پاشند و موهای آنها نمی ریزد.» نکته: می توانید قالیچه ها را با آن جارو بزنید زیرا اغلب بهتر از جاروبرقی عمل می کند.

۴- پارچه های جیر: نوع مصنوعی پارچه های سنتی چرم گوسفندی را می توان به عنوان حوله های با قدرت جذب بالا استفاده کرد که برای خشک کردن آب و برق انداختن سریع پیشخوان ها و اثاثیه منزل بسیار مناسبند. نکته برای جمع کردن موهای حیوان خانگی خود می توانید یک پارچه جیر را روی مبل ها یا زمین بکشید.

۵- جاروبرقی هایی که به صورت کوله پشتی هستند: نظافتچی های حرفه ای عاشق جاروبرقی های کوله پشتی هستند چون خیلی سبک روی ماهیچه های کمر قرار می گیرند و راحت از اتاقی به اتاق دیگر حمل می شوند. نکته: با این جاروها شما می توانید بهتر روی زمین را ببینید و خیلی راحت می توانید سطح قفسه ها، بالای شومینه، ریل ها و داخل کشوها را به سرعت تمیز کنید.

● نظافت کمتر

اسی پاول، صاحب شرکت نظافت شگفت انگیز در فیتوبل جورجیا، که در نظافت منازل و فضاهای تجاری دارای ۳۷ سال سابقه است می گوید: «خانه شما درست مانند بدن شماست پس نباید از هر محصولی برای آن استفاده کرد.» او برای ایجاد تغییرات اساسی در تمیز کردن شیوه های فوق العاده ای را ارائه کرده است که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

به جای استفاده از خوشبوکننده های هوا از اسانس های طبیعی استفاده کنید. من دوست دارم در خانه ام از رایحه های دارچین، وانیل یا جوز استفاده کنم. برای این کار فقط کافی است مقداری از آنها را در آب بجوشانید و بگذارید رایحه آن در همه خانه بپیچد.

به جای استفاده از پاک کننده های چند منظوره از مخلوط مقداری آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید. این مایع هم همان کارایی را دارد. اگر احتیاج به ضدعفونی کردن یا از بین بردن دوده یاچرکی که از بین بردن آن دشوار بود، پیدا کردید، می توانید از سایر محصولات مناسب برای این کار استفاده کنید.

به جای استفاده از شامپو فرش سعی کنید مرتب جاروبرقی بکشید. چون این کار تا ۷۰درصد از کثیف شدن فرش ها جلوگیری می کند و با این کار لازم نیست زود به زود آن را شامپو بکشید.

به جای استفاده از جرم گیر مقداری سرکه سفید را با یک سوم آب مخلوط کرده و با یک دستمال میکروفایبری نظافت را انجام دهید با این کار عمل ضدعفونی کردن را هم انجام می دهید. برای از بین بردن جرم صابون و کپک ها هیچ روشی کارسازتر و ساده تر از این وجود ندارد.

به جای استفاده از محلول شیشه پاک کن از دستمال های میکروفایبری و آب گرم استفاده کنید. برای تمیز کردن شیشه های خیلی کثیف از محلولی با ترکیب یک پیمانه آمونیاک، سه پیمانه آب و پودر ماشین ظرفشویی بهره ببرید.

● راز سفیدکننده!

سال ها بود که برای نظافت از مقدار زیادی سفیدکننده استفاده می کردم اما بعد از چند روز کپک ها و قارچ های حمام دوباره رشد می کردند. به گفته دکتر تیم رایان محقق قارچ شناس در دانشگاه اوهایو، سفیدکننده خالی تخم قارچ ها و کپک ها را به طور کامل از بین نمی برد و باید مقداری آب هم به آن اضافه شود تا بسیاری از باکتری ها کاملا از بین بروند. پس سفیدکننده را با مقداری آب مخلوط کنید و قبل از این که اثر آن از بین برود از آن استفاده کنید.

021-44254587